Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
Tastatur, Autograf
Muziekpapier
Artikelnr.: 1665524
Offertorium
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234903
Offertorium
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234901
Offertorium
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234902
from "Sister Act 2 – Back In The Habit"
Choral
voor: Koor (2-stemmig), piano
Partituur
Artikelnr.: 1657225
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Artikelnr.: 1668520
Orgelsolomesse – KV 259
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Cello, fagot, violone [contrabas] (orkestpartij)
Artikelnr.: 226535
"Freunde, Wasser machet stumm"
Schott Chormusik
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1666788
Orgelsolomesse – KV 259
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 226534
"Die Himmel rühmen", C-Durop. 48/4
voor: gemischter Chor (Frauen-/Kinderchor) mit Klavier oder 3 Violinen, Violoncello, Bass und Pauken
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 1653534
Orgelsolomesse – KV 259
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 226533
"Die Himmel rühmen", C-Durop. 48/4
voor: gemischter Chor (Frauen-/Kinderchor) mit Klavier oder 3 Violinen, Violoncello, Bass und Pauken
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 1667286
voor: 2 hobo's, 2 hoorns, strijkers
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355293
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1660545
Walton Choral
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 985603
Terzett "Bald prangt, den Morgen zu verkünden"
voor: 3 gleiche Stimmen (SMezA)
Koorpartituur
Artikelnr.: 1666802
Kinsky-Halm WoO 59
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 419289
Spatzenmesse
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello [fagot] (orkestpartij)
Artikelnr.: 236842
Spatzenmesse
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236841
Hier liegt vor deiner Majestät
voor: Gemengd koor (SATB), orkest [orgel]
Koorpartituur
Artikelnr.: 1668229
Psalm 112
Dresden version – First Edition
– Graduated prizes on request –
voor: 3 solisten (SSA), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Koorpartituur
Artikelnr.: 1653512
KV 109 (74e)
Chorpartitur
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1652969
in Nativitate Domini in nocte
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1664364
Fragment, completed by Maximilian Stadler
KV 323, 1790 (terminus post quem)
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 1669601
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1667646
voor: Viool
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1667615
voor: Viool
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1667647
The Creation (New Engraving)
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1658219
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo; 3 trombones ad lib.
Koorpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 1670762
Psalm 109
für vierstimmigen Frauenchor, Streicher und Basso continuo
voor: Vrouwenkoor (SSAA), strijkers, basso continuo
Koorpartituur
Artikelnr.: 1652980
für gem. Chor, Orchester und Orgel
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1652773
MH 827
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 237770
für gem. Chor, Orchester und Orgel
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1652777
für gem. Chor, Orchester und Orgel
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1652430
für gem. Chor, Orchester und Orgel
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1659209
Nicolai-Messe Hob. XXII:6
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Hobo 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236564
MH 827
Einzelstimme Vl. 2
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237768
Orgelsolomesse – KV 259
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Koorpartituur (met solisten)
Artikelnr.: 236865
MH 827
Einzelstimme Va.
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 237769
MH 827
Einzelstimme Vl. 1
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237767
Nicolai-Messe Hob. XXII:6
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Hobo 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236563
Urtext based on the new Complete Edition (G. Henle Verlag)
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1664794
Psalm 110
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 1653874
MH 560
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 1550425
Musik aus dem Schlusssatz der 9. Symphonie
voor: Symfonieorkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1652217
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689268
New Discovery for the Beethoven Year 2020
voor: Piano
Bladmuziek (Urtext)
Artikelnr.: 765882
Musik aus dem Schlusssatz der 9. Symphonie
voor: Symfonieorkest
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1652228