Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
Alles ist an Gottes Segen
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1338371
aus: Offertorium "Domine Deus"
voor: Kanon a 4
Partituur
Artikelnr.: 1339843
voor: Chor SSSA
Partituur
Artikelnr.: 1339676
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 387411
Verlagskopie )
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 179884
nach einem Motiv aus dem 3. Satz der Motette "Exultate, jubilate"
voor: Kanon a 3
Partituur
Artikelnr.: 1338295
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339838
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339756
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339723
KV 33
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234865
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339014
für 4-stg. gem Chor und Orgel Chorpartitur
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 658392
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 204060
KV 33
Einzelstimme Va.
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234866
KV 33
Einzelstimme Vl. 1
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234864
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 347576
voor: Chor SSAM
Partituur
Artikelnr.: 1339380
aus: Responsoria in Coena Domini
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339738
voor: Chor SSAA (arr.)
Partituur
Artikelnr.: 1339681
voor: Vrouwenkoor (SSA) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339669
Part.Frauenchor
voor: Vrouwenkoor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 180624
MH 382
Einzelstimme Vl. 1
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237780
aus: Vier deutsche Choralvespern
voor: Zangstem, orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339836
voor: Gemengd koor (SAM) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339651
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 204066
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 218505
KV 33
Einzelstimme Vc. (Kb.)
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 234867
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1340159
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339704
voor: Chor SSAA (arr.)
Partituur
Artikelnr.: 1339671
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339015
MH 634
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237818
aus Komm, lieber Mai
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 645608
F
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1553113
Southern Music
voor: 4 koperblazers
Partituur
Artikelnr.: 928343
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 190785
Walton Choral
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 985092
C
voor: Piano
Piano Solo
Artikelnr.: 1554628
Herbst und Ernte
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 429016
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1161122
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339848
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: Chor SA, Basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1339814
aus: Zwei deutsche Kirchenlieder
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339809
aus: Salzburger Kirchengesangsbuch 1790
voor: SA, Orgel
Partituur
Artikelnr.: 1339778
aus: Sechs Psalmen
voor: Gemengd koor (SAB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339774
Deutsches Te Deum
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339742
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1339703
voor: Chor SSA (arr.)
Partituur
Artikelnr.: 1339675
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven