Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 1689539
1. Satz Allegro
voor: 3 saxofoons
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1689731
17 famous pieces for recorder & piano
voor: Blokfluit, piano
Pianopartituur, online audio (playback)
Artikelnr.: 1668888
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij Cello
Artikelnr.: 1697044
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
Baryton-Stimme (Viola da Gamba)
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij
Artikelnr.: 1697037
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
Barytonstimme im Violinschlüssel
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij
Artikelnr.: 1697041
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1697042
original for Cembalo [Fortepiano] and Orchestra
voor: 2 piano's
Partituur, losse partij
Artikelnr.: 1672532
voor: Dwarsfluit, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1684656
voor: Cello, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 1660329
Original scoring (Mozart) / Later scoring (Mozart) / Posthumous double scoring
voor: Symfonieorkest
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1689537
Kiddies First! – Sehr leichte Easy Stimme & Orchester
voor: Variabel ensemble
Artikelnr.: 1690252
voor: Dwarsfluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot (blazerskwintet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1696757
in Re magg. per archi e basso continuo
voor: Strijkers, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 1672851
from the Festa teatrale "Le feste d'Apollo", Parma Version 1769
Bärenreiter Urtext
Piano-uittreksel (Urtext)
Artikelnr.: 1689646
voor: 2 hoorns, strijkers
Partijenset
Artikelnr.: 1678131
Der Winterspass für Akkordeonorchester
voor: Accordeonorkest
Partijenset
Artikelnr.: 1668386
voor: Harmonieorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1690638
Bärenreiter Urtext
voor: Klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello, contrabas (septet)
Partijenset
Artikelnr.: 1666896
Music for Voice and Guitar
voor: Zangstem, gitaar
Bladmuziek (verzameling), online audio
Artikelnr.: 1689185
Brahms – Mozart – Cherubini
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
3 CD's
Artikelnr.: 1681518
Linz' Symphony
voor: Symfonieorkest
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1681472
voor: Kamerorkest
Partijenset
Artikelnr.: 1678126
volume 1: Nos. 1–3
voor: Cello, basso continuo
Partituur, losse partij
Artikelnr.: 1668432
Nos. 4–6
voor: Cello, basso continuo
Partituur, losse partij
Artikelnr.: 1668431
Schirmer Performance Editions
voor: Piano
Bladmuziek, online audio
Artikelnr.: 1678143
Bärenreiter Urtext
voor: Viool, cello, piano (piano trio)
Pianopartituur, partijen (Urtext)
Artikelnr.: 1689572
voor: Symfonieorkest
Partituur (Urtext)
Artikelnr.: 1681436
Hob XI: 49–72
Band III des Haydn-Verzeichnisses
voor: Baryton (altviool) [viola da gamba/viool], altviool, cello
Partituur
Artikelnr.: 1697039
Linz' Symphony
voor: Symfonieorkest
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 1681482
op. 127, 130, 131, 132, 133, 135
Bärenreiter Urtext
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 1615870
Ergänzt und herausgegeben von Howard Arman
voor: 2 solisten (SB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Partituur
Artikelnr.: 1671846
voor: Klarinet, fagot, hoorn, 2 violen, altviool, cello
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1668409
Dramma eroicomico
voor: Solisten, gemengd koor, orkest, basso continuo
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 1678154
from L’amant anonyme
voor: Strijkorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1684554
BÄRENREITER URTEXT
Spielpartitur, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 1615906
Dramma eroicomico
voor: Solisten, gemengd koor, orkest, basso continuo
Partituur (hardcover)
Artikelnr.: 1678155