Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Boek
Artikelnr.: 993405
voor: Gitaar, orkest
Losse partij Contrabas
Artikelnr.: 132226
voor: Gitaar, orkest
Losse partij Cello
Artikelnr.: 143743
Scherzo after a Ballad by Goethe
In cooperation with Edition Eulenburg
voor: Symfonieorkest
Fagot (orkestpartij)
Artikelnr.: 1544028
voor: 2 violen, altviool, cello, contrabas (strijkkwintet)
Losse partij Cello
Artikelnr.: 1653721
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1557902
voor: 2 violen, altviool, cello, contrabas (strijkkwintet)
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1653727
voor: Symfonieorkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 430015
Ballade für Frauenchor, Altsolo und Orchester
voor: Solist (alt), vrouwenkoor (SSAA), orkest
Losse partij (solo)
Artikelnr.: 172728
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1
Artikelnr.: 141938
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 4, Bas-instrument
Artikelnr.: 160991
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 218761
Losse partij Bas-instrument 1
Artikelnr.: 104134
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3
Artikelnr.: 161842
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 1
Artikelnr.: 327925
Losse partij Trompet 1 (C)
Artikelnr.: 314233
Preciosa
Hoorn 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 313697
Preciosa
Losse partij Trompet 1
Artikelnr.: 297799
Losse partij
Artikelnr.: 290428
Revision von Thomas Daniel Schlee
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1690974
for stringed instrument and piano viola part
voor: Solo Streicher und Klavier
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 656657
2de partij
Artikelnr.: 386027
Losse partij
Artikelnr.: 150948
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 4
Artikelnr.: 126324
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 445998
voor: Koperblazers ensemble (4-stemmig)
Losse partij Trombone 1 (Bes, vioolsleutel)
Artikelnr.: 1018381
voor: Harmonieorkest
Losse partij Euphonium (bes)
Artikelnr.: 296162
für Streichquartett oder Streichorchester op. 53/3
voor: Strijkkwartet [strijkorkest]
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 672691
Losse partij Trompet 1
Artikelnr.: 206889
Losse partij Trombone 2 (Bes)
Artikelnr.: 167294
Losse partij Trompet 2
Artikelnr.: 158954
Losse partij Bugel 1
Artikelnr.: 150974
E-Flat Alto Clarinet Book
voor: Klarinette in Es
Losse partij
Artikelnr.: 1618152
March
voor: Piano
Losse partij
Artikelnr.: 1626856
voor: Koperblazers ensemble (4-stemmig)
Losse partij piston 3
Artikelnr.: 1066062
Nr. 4 Der Arbeitsmann "Wir haben ein Bett"
voor: Zangstem, piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100662
Nr. 4 Die stille Stadt "Liegt eine Stadt im Tale"
voor: Zangstem, piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100658
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 881464
Kantate
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 873600
voor: Klavier und Streichorchester mit Flöte oder Violine
Losse partij Cello
Artikelnr.: 784103
voor: Strijkorkest
Losse partij Cello
Artikelnr.: 783916
voor: 2 Holzbläser (Flöten, Alt-Blockflöten oder Flöte und Oboe) und Streichorchester
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 783821
voor: Strijkorkest
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 783818
voor: Strijkorkest
Losse partij Contrabas
Artikelnr.: 783814
voor: 3 violen
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 740592
voor: Streichorchester (Viola auch Solo), Flöten und Oboen
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 784760
voor: Strijkorkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 784684
voor: 2 violen, altviool [viool, 2 altviolen], cello, contrabas (strijkkwintet)
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 784662
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven