Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
voor: Soli (SATB), gemischter Chor (SATB), 2 Hörner, Violone, Orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 424901
MH 634
Einzelstimme Vl. 1
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237817
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 387410
voor: Altviool
Artikelnr.: 204062
MH 634
Einzelstimme Vc. (Kb.)
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 237819
MH 382
Einzelstimme Vc. (Kb.)
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 237782
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 204064
MH 382
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237781
Extra partijen
Artikelnr.: 172911
Saxophon-Satz
Erdmann's Blasorchester Ausgaben
voor: Harmonieorkest
Extra partijen
Artikelnr.: 1589068
Losse partij hobo solo
Artikelnr.: 204033
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 387411
Verlagskopie )
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 179884
KV 33
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234865
für 4-stg. gem Chor und Orgel Chorpartitur
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 658392
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 204060
KV 33
Einzelstimme Va.
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234866
KV 33
Einzelstimme Vl. 1
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234864
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 347576
Part.Frauenchor
voor: Vrouwenkoor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 180624
MH 382
Einzelstimme Vl. 1
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237780
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 204066
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 218505
KV 33
Einzelstimme Vc. (Kb.)
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 234867
MH 634
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237818
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 190785
Southern Music
voor: 4 koperblazers
Partituur
Artikelnr.: 928343
Walton Choral
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 985092
Herbst und Ernte
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 429016
MH 72
Einzelstimme Vl. 1
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237797
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1161122
voor: Gemengd koor (SATB), 2 trompetten (bes), 2 violen, cello, orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 499319
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 347303
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 428975
voor: Piano
Artikelnr.: 378602
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 303597
MH 72
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 237799
MH 39
Einzelstimme Vl. 2
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237789
voor: Vrouwenkoor, orgel
Partituur
Artikelnr.: 1161155
aus: Responsoria in Sabbato Sancto
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Partituur
Artikelnr.: 1161120
mit Solo
voor: Solist (sopraan/tenor), gemengd koor (SATB), orkest [orgel]
Koorpartituur
Artikelnr.: 1543929
voor: Gemengd koor (SATB), 2 trompetten, strijkers, orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 649458
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 816894
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Artikelnr.: 430324
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 457291
Ostermotette
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Koorpartituur
Artikelnr.: 1109035
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 187522
MH 72
Einzelstimme Vl. 2
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237798