Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
and Fragment K. Anh. 91 (516c)
voor: Klarinet, 2 violen, altviool, cello
Partijenset
Artikelnr.: 1670075
voor: Streich- und Blasinstrumente
Partituur (hardcover, met muziekwetenschappelijke analyse)
Artikelnr.: 1664181
op. 64 und op. 71/74
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Boek (kritisch rapport, hardcover)
Artikelnr.: 1582698
Studien-Edition
voor: Piano, orkest
Zakpartituur (Urtext)
Artikelnr.: 1558761
op. 64 und op. 71/74
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partituur (hardcover)
Artikelnr.: 1012804
Complete Edition, Reihe XXV, Band 7I
voor: Solisten, orkest
Partituur (hardcover, Urtext)
Artikelnr.: 781465
Haydn Gesamtausgabe, Reihe XVIII, 3
voor: Piano
Boek (kritisch rapport)
Artikelnr.: 745372
op. 70/2
voor: Klarinet, piano
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1592174
voor: 3 violen
Partijenset
Artikelnr.: 1611230
voor: Harmonieorkest
Artikelnr.: 1657812
Hob. I:35
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1611269
Bärenreiter Urtext
voor: Symfonieorkest
Blazerspartijen compleet
Artikelnr.: 691501
"Battle Symphony"
voor: Orkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 725627
Harmonia-Mixed Choir
voor: Zangstem (sopraan)
Einzelstimme
Artikelnr.: 913298
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven