Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
voor: Orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 783807
voor: Orkest
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 783809
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 1557568
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 1557920
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 1558109
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 1558021
voor: Kamerorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355273
voor: Kamerorkest
Clarinet 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1558143
voor: Kamerorkest
Hoorn 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1558144
voor: Viool, cello, orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 727095
voor: Solist (hoge stem), gemengd koor, strijkers, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 630472
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1681449
voor: Orkest
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 784704
voor: Orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 783868
voor: Strijkkwartet [strijkorkest]
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 784651
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1558147
voor: Viola, Streicher, 2 Oboen und 2 Hörner in C
Losse partij Hoorn 1
Artikelnr.: 784874
voor: Cello, kamerorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355002
voor: Streichorchester, 2 Oboen und 2 Hörner
Losse partij klavecimbel
Artikelnr.: 784688
voor: Altviool
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 624033
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 467999
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 299039
voor: Hobo, strijkers, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355222
viersätzige frühklassische Orchesterliteratur
voor: Tokkelorkest
Losse partij Mandoline 2
Artikelnr.: 635391
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3, 4
Artikelnr.: 219193
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 221468
voor: 2 dwarsfluiten, strijkers
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 784780
voor: 2 Violinen und Bass (Violoncello), Klavier ad libitum
Losse partij Cello
Artikelnr.: 752176
"Theresienmesse"
Urtext nach der Gesamtausgabe
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 286078
voor: 2 trompetten, strijkers, orgel, pauken
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1024902
Hobo 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 363698
Hirtenkantate
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 363697
voor: Klavecimbel, piano, orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 497271
Losse partij (Fluit solo)
Artikelnr.: 345955
voor: Viool
2de partij
Artikelnr.: 337940
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 364408
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 478564
Losse partij Mandoline 2
Artikelnr.: 432256
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 134887
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 349206
voor: 2 solisten (ST), gemengd koor (SSAATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 424742
voor: 2 solisten (ST), gemengd koor (SSAATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424740
ars instrumentalis 21
voor: Fagot, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1025068
für gemischten Chor (SATB) und Orchester
Kontrabass
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 682204
für gemischten Chor (SATB) und Orchester
Violine 1
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 675511
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 687409
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 167374
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3
Artikelnr.: 222059
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven