Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
Sechs Partiten
voor: 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 hoorns, 2 fagotten (blazers oktet)
Zakpartituur
Artikelnr.: 310117
Zwölf ausgewählte Kammermusik-Werke für Streicher
Erstdruck
voor: 3 violen, altviool, cello
Zakpartituur
Artikelnr.: 310094
Duetto con coro (Trage sanft mit leisem Wehen), für gem Chor, Klavier
voor: Gemengd koor, piano
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 307823
Ein Singbüchlein für Schule u. Haus
Partijenset
Artikelnr.: 307694
Gehn wir in Prater, KV 558, Grechteltsenk! , KV 556
voor: 4 zangstemmen
Partituur
Artikelnr.: 307580
aus "Die Zauberflöte" für gem. Chor
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 307561
für Soli, Chor, Orchester u. Orgel
voor: Solisten, gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Partituur
Artikelnr.: 307537
KV 623a
voor: Mannenkoor
Speelpartituur
Artikelnr.: 307130
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 307062
per il Clavicembalo o l'Organo
Diletto Musicale
voor: Klavecimbel [piano], strijkorkest
Piano-uittreksel, solopartij
Artikelnr.: 305390
Oesterreichische Kirchenmusik
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Koorstem Sopraan
Artikelnr.: 309569
voor: GES-T (A) FAG ORCH
Partituur
Artikelnr.: 241674
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 245411
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 245410
Violoncellokonzert (Urtextausgabe) (Urtext)
voor: Symfonieorkest
Losse partij(en)
Artikelnr.: 458333
Sechs Sinfonien
voor: Orkest, klavecimbel
Partijenset
Artikelnr.: 292370
voor: Piano
Partituur
Artikelnr.: 290764
voor: 4 blokfluiten (SATB kwartet)
Artikelnr.: 290153
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur
Artikelnr.: 241187
Hob. deest
voor: Strijkorkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 241163
Hob. III:40
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Zakpartituur
Artikelnr.: 275370
Edition Schott
voor: Cello, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 247524
Klassik
voor: Koor
Buch
Artikelnr.: 251032
voor: Gemengd koor (SATB); instrumenten ad lib.
Koorstem Bas
Artikelnr.: 273575
voor: FL (VL/VC) GIT
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 273977
voor: Cello, piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 260454
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 259823
voor: Piano
Partituur
Artikelnr.: 253568
voor: Piano
Partituur
Artikelnr.: 253522
voor: Gitaar
Partituur
Artikelnr.: 253501
voor: Piano
Partituur
Artikelnr.: 253308
voor: Classical
Partituur
Artikelnr.: 253957
voor: Classical
Partituur
Artikelnr.: 253918
Klassik
voor: Koor
Partituur
Artikelnr.: 862179
voor: Flute and Double Bass
Boek
Artikelnr.: 962727
Haydn-Mozart Presse
voor: Symfonieorkest
Partituur
Artikelnr.: 1135198
Hob. I:28
voor: für Orchester
Taschenpartitur
Artikelnr.: 1135160
Hob. I:87
voor: für Orchester
Dirigeerpartituur
Artikelnr.: 1134834
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 307113
voor: Soloists, Mixed Choir, Organ and Orchestra
Partituur
Artikelnr.: 997881
Nr. 2 aus: «Douze Quatuors pour Deux Violons, Alto et Violoncelle par ...»
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 664293
Urtext from: Joseph Haydn Werke, G. Henle Verlag München
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 775640
Breitkopf Urtext
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 294081
"Coronation Mass"
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 294475
voor: Dwarsfluit, orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 294616