Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 279899
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Artikelnr.: 387008
voor: Koor
Koorstem Tenor
Artikelnr.: 386946
voor: Koor
Koorstem Sopraan
Artikelnr.: 386664
voor: Koor
Koorstem Sopraan
Artikelnr.: 385999
voor: Koor
Koorstem Tenor
Artikelnr.: 387184
voor: Koor
Koorstem Tenor
Artikelnr.: 386849
voor: Gemengd koor (SSATB) a capella
Artikelnr.: 476430
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest
Tekstboek
Artikelnr.: 232330
Passio secundum Marcum
First version, first performed in Weimar around 1713 by J. S. Bach
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Tekstboek
Artikelnr.: 230434
voor: Mannenkoor
Artikelnr.: 551574
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Tekstboek
Artikelnr.: 230668
Leuckart Chorblatt 675
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 217773
aus: "Drei Geistliche Chöre für Frauenstimmen" op. 37 (Nr. 1)
voor: Vrouwenkoor (SSAA) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 4716
Nr. 4, aus "Sechs Lieder" op. 25
für gemischten Chor
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3696
aus "Deutsche Volkslieder"
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1868
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1303
aus: "Der erste Frühlingstag", op. 48 (Nr. 3)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1981
aus "Trium vocum cantiones centum ..." (München 1541)
Ausgabe für tiefe Stimmen
voor: Mannenkoor (TBB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3310
„Ach, wie soll ich das gestehen“
aus: Sechs Canons zu Drey und Vier Stimmen, Leipzig 1807
voor: Vrouwenkoor [mannenkoor] a capella
Partituur
Artikelnr.: 6314
Christ ist erstanden!
D. 440
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3854
aus "Le premier livre de Chansons", Antwerpen 1564
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1131
Das Chorlied 212
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 366352
aus "Musicalisch Kurtzweil" (Nürnberg, 1611)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2915
aus "Le premier livre de Chansons", Antwerpen 1564
voor: Gemengd koor (SSAB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 1130
aus: Sacred Hymns, Anthems, and Versicles
London, 1766
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 5779
op. 41, Nr. 4
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3433
aus "Sechs Lieder im Freien zu singen", op. 59 (1843)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4567
aus: "Les Sept paroles du Christ"
voor: Gemengd koor (SATB), orgel
Partituur
Artikelnr.: 5298
aus: Teutsche Lieder mit dreyen Stimmen
München, 1583
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Partituur
Artikelnr.: 6062
from "The Second Booke of Songes or Ayres of foure partes with Tableture for the Lute", 1600
voor: Gemengd koor (SATB), luit [klavecimbel]
Partituur
Artikelnr.: 3335
Volkslied, WoO 33, Nr. 49
voor: Gemengd koor (SATB), voorzanger (middel), piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 1343
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3510
aus: "Der erste Frühlingstag", op. 48 (Nr. 1)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1972
Christmas Carol
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3246
voor: Mannenkoor (TTB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4085
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3166
D. 386
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1882
Hob. XXIII Anhang / Nachtrag
Psalm 31, 22-25
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Partituur
Artikelnr.: 2477
aus "Deutsche Volkslieder", WoO 35
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3482
Communio zum 4. Advent
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4435
aus: "Der erste Frühlingstag", op. 48 (Nr. 2)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 1980
Zierlich ist des Vogels Tritt im Schnee
op. 59, Nr. 3
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4791
voor: Gemengd koor a capella
Artikelnr.: 484842
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 434039
aus: Fünf Lieder für gemischten Chor, op. 55 (Nr. 3)
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 4311
voor: Gemengd koor (SAATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 6129
aus: Marienlieder für gemischten Chor
op. 22, Nr. 5
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Partituur
Artikelnr.: 3132
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven