Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Gemengd koor a capella
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231974
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), orkest
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 231925
Cantata for Whit Sunday BWV 74
after the second setting by Bach
Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233230
O be joyful / O frohlocke in dem Herrn (Psalm 100)
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SSAATTBB), orkest, basso continuo
Viool 3 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230574
Kyrie und Gloria
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SSATTB), orkest, orgel
Altviool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237151
D 950
Urtext Stuttgarter Schubert-Ausgaben
voor: 5 solisten (SATTB), gemengd koor (SSATTBB), orkest
Trompet 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 237141
"Theresienmesse"
Urtext nach der Gesamtausgabe
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 214011
Frühe Streicherfassung und spätere Fassung mit Blasinstrumenten und Pauken
Bärenreiter Urtext
voor: 2 solisten (SS), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 609063
Kantate zum 2. Weihnachtstag
Stuttgarter Telemann-Ausgaben - Urtext
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), strijkers, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 226579
Kantate zum 2. Weihnachtstag
Stuttgarter Telemann-Ausgaben - Urtext
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), strijkers, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 226577
Coronation Anthem IV
HWV 261
voor: gemengd koor (SAATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1645539
Coronation Anthem III
HWV 260
voor: Gemengd koor (SAATBB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645523
Coronation Anthem I
HWV 258
voor: Gemengd koor (SSAATBB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645489
Coronation Anthem I
HWV 258
voor: Gemengd koor (SSAATBB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645488
Historia der Auferstehung Jesu Christi SWV 50
Stuttgarter Schütz – Ausgabe
Urtext
voor: Favorietkoor (SSSATTBarB), gemengd koor (SATB), 4 viole da gamba, basso continuo [orgel]
Viola da gamba 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 499015
Kantate zum Fest Mariae Heimsuchung (Leipziger Fassung)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 497399
Laßt Gott erstehn HWV 256b
Bärenreiter Urtext
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 172201
Passionsmusik
Urtext Stuttgarter Schütz-Ausgabe
voor: Favorietkoor (SATTB), orkest; kapelkoor (SATTB) ad lib.
1ste partij
Artikelnr.: 674146
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 687410
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 687407
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor (SSATTB); 6 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
3de partij
Artikelnr.: 1160859
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor (SSATTB); 6 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
1ste partij
Artikelnr.: 1160853
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160712
aus: Psalmen Davids
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), contrabas, orgel; 8 instrumenten colla parte ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160708
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), contrabas, orgel [kapelkoor satb, 8 melodieinstrumenten]
Instrumenten partij 1 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160692
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (SATB), kapelkoor (SATB), contrabas, orgel [kapelkoor satb, 8 melodieinstrumenten]
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160687
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 3 (Koor 1)
Artikelnr.: 1160682
voor: 2 favorietkoren (SSATB, SATB); 5 viole da gamba, contrabas, orgel ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160676
Lobsinget Gott, dem Herrn
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1160670
Blessed are all those who fear God
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136834
Blessed are all those who fear God
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136832
For God so loved this sinful world
from: Geistliche Chormusik
voor: Gemengd koor (SATTB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 1136821
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (smezttbarb), orkest; 2 kapelkoren (SATB, SATB) ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 2)
Artikelnr.: 1136812
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Instrumenten partij
Artikelnr.: 1108923
vierchöriges geistliches Konzert
voor: 4 gemengde koren, orkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 1108914
Chorale cantata
Urtext Stuttgarter Mendelssohn-Ausgaben
voor: Solist (bas), gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235777
Chorale cantata
Urtext Stuttgarter Mendelssohn-Ausgaben
voor: Solist (bas), gemengd koor (SATB), orkest
Cello 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235776
Missa pro defunctis
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235431
ZWV 50
Einzelstimme Vl. 2
voor: 2 solisten(AT), gemengd koor (SATBBB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235230
ZWV 50
Einzelstimme Vl. 1
voor: 2 solisten(AT), gemengd koor (SATBBB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235229
KV 125
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235076
Cantata for St. John’s Day
Stuttgarter Bach-Ausgaben Urtext
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 232786
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, fagot, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233909
Kantate zum 7. Sonntag nach Trinitatis
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233643
Cantata for New Year's Day; Circumcision of Christ
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 424230
voor: Solist (tenor), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230180
MWV A 3
voor: Gemengd koor (SSATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 236258
KV 197 (186e)
Einzelstimme Va.
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234894