Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
Bearbeitung für Chor und Kammerensemble
voor: Gemengd koor (SATB), dwarsfluit, 2 violen, altviool, cello, contrabas
Losse partij Cello
Artikelnr.: 778392
Oratorium
voor: 2 solisten (SBar), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij pauke
Artikelnr.: 498999
Fassung I für gem. Chor und Volksmusikinstrumente/Orgel
E-Bass
voor: Gemengd koor, instrumenten
Baspartij
Artikelnr.: 663263
für gem. Chor, Vorsänger, Volksgesang und Orgel oder Bläser u. Pauke, Orchester ad lib
voor: Gemengd koor (SATB), voorzanger, gemeente, orgel; kamerorkest ad lib.
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 672043
für Kinderchor und Instrumente
voor: Kinderkoor, instrumenten
Losse partij Viool
Artikelnr.: 659866
Oratorium
voor: 2 solisten (SBar), gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 499002
für Kinderchor und Instrumente
voor: Kinderkoor, instrumenten
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 659868
Kontrabassstimme - Fassung 2 (kleine Fassung)
voor: Solisten, kinderkoor, instrumenten
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 670053
(Orgelsolomesse)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 228378
Kantate Nr.73 für den 3. Sonntag nach Epiphanias
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 327984
Kantate Nr.73 für den 3. Sonntag nach Epiphanias
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 327983
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 604972
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 478842
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 478840
Kantate (1. Pfingstfesttag, Pfingstsonntag)
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 349620
Urtext-Ausgabe
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 586502
Psalm versetts
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), orkest
Percussie (orkestpartij)
Artikelnr.: 687704
Psalmen Davids 1619, op. 2/4 (SWV 25)
Psalm-Konzert für zwei Favorit-Chöre (SATB/SATB) und Basso continuo
Urtext Stuttgarter Schütz-Ausgabe
voor: 2 favorietkoren (SATB, SATB), basso continuo; 8 instrumenten (colla parte) ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 2)
Artikelnr.: 685651
WAB 39
for soli, mixed choir and orchestra
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 683399
Begräbnismusik in drei Teilen für Singstimmen und Basso continuo
Stuttgarter Schütz-Ausgabe Urtext
voor: 8 zangstemmen (SSAATTBB), orgel, bas; gemengd koor (SSATTB), 6 melodieinstrumenten colla parte ad lib.
Losse partij 5
Artikelnr.: 674157
Passionsmusik
Urtext Stuttgarter Schütz-Ausgabe
voor: Favorietkoor (SATTB), orkest; kapelkoor (SATTB) ad lib.
2de partij
Artikelnr.: 674147
Kantate zum 13. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 673204
Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 672639
Cantata for a penitential service (Version in a minor)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 370799
Cantata for a penitential service (Version in a minor)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 370798
(1648), mit Singbarer Englischer Übersetzung
für gemischten Chor SSATTB und/oder 6 Instrumente
voor: Gemengd koor, instrumenten
1ste partij
Artikelnr.: 645875
voor: 5 solisten (SSATB), gemengd koor (SSATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 642052
Fragment, completed by Maximilian Stadler
KV 323, 1790 (terminus post quem)
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 817068
Sinfonia und Kantate
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234176
Kantate zum 3. Pfingsttag
Stuttgarter Bach-Ausgaben (durchgesehene Neuauflage)
voor: 3 solisten (SAT), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234033
Cantata for the 11th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 233973
Cantata for the 11th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233970
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, fagot, basso continuo
Fagot (orkestpartij)
Artikelnr.: 233911
Bestimmung unbekannt
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233761
Cantata for the Sunday of Misericordias Domini
Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 233713
Chorale cantata
Stuttgarter Mendelssohn-Ausgaben
Urtext
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235815
Chorale cantata
voor: Gemengd koor (SATB), orkest; orgel ad lib.
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 235795
KV 125
Einzelstimme Vl. 2
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235074
Offertorium in festo Sti Benedicti
Kritische Neuausgabe, stützt sich auf die im Archiv der Heiligen Kapelle zu Altötting 1988entdeckte Stimmenabschrift als älteste bekannte Quelle
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234923
Offertorium de S. Joanne Baptista KV 72 (74f)
Urtext Stuttgarter Mozart-Ausgaben
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo; 3 trombones ad lib.
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234855
Kantate zu Mariae Reinigung TVWV 1:784
Telemann-Archiv – Stuttgarter Urtext Ausgaben
voor: 2 solisten (TB), gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234553
Kantate zum 21. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233528
Des heiligen Bernhards Freudengesang. Aus: Zwölf geistliche Gesänge
voor: Gemengd koor (SATB); 4 melodieinstrumenten (colla parte), contrabas, orgel ad lib.
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 232007
aus: Symphoniae Sacrae III
voor: Gemengd koor a capella
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231973
from : Symphoniae Sacrae III
voor: Favorietkoor (SMezATBB), orkest; 2 kapelkoren (SATB, SATB) ad lib.
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231959
aus: Symphoniae sacrae III
mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Gemengd koor a capella
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231862
aus: Geistliche Chormusik SWV 394
Mit singbarer englischer Übersetzung
voor: Favorietkoor (SSATTBB), basso continuo; 7 instrumenten (colla parte) ad lib.
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 231855
MWV A 3
voor: Gemengd koor (SSATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236256