Orlando di Lasso (1532 - 1594) was een van de belangrijkste componisten van religieuze en wereldlijke muziek uit de renaissance. In tegenstelling tot G. P. da Palestrina, die zich nooit ver buiten zijn geboortestad Rome begaf, doorkruiste Orlando di Lasso heel Europa en werd zo een een echt multiculturele artiest.
Lees hier meer over zijn leven en zijn muziek en ontdek de bladmuziek voor zijn werken!
Orlando di Lasso (ookwel Orlandus Lassus) was één van de laatste grote renaissance-componisten van de Franco-Vlaamse school. In zijn werk vinden we invloeden uit allerlei culturen terug, die Lasso op zijn vele reizen (Nederland, Italië, Engeland, Frankrijk, Duitsland) had leren kennen. Na zijn studie was hij vanaf 1556 werkzaam bij de Münchner Hofkapelle, waar hij vanaf 1564 dirigent zou worden en die hij tot zijn dood trouw zou blijven. Geen wonder – de Münchner Hofkapelle was één van de top-ensembles van die tijd. Lasso had de beschikking over een indrukwekkend aantal musici: 56 zangers en 30 instrumentalisten. Orlando di Lasso leidde als docent enkele voorname componisten op, waaronder Johannes Eccard en Giovanni Gabrieli.
Het werk van Lasso is een stuk veelzijdiger dan dat van Palestrina. Binnen de religieuze muziek zijn de motetten, waarvan hij er circa 1200 componeerde zijn belangrijkste werken. Ze zijn relatief vrij gecomponeerd en hebben als motief, of cantus firmus meestal eenvoudige lied melodieën. Lasso componeerde daarnaast talrijke missen, toonzettingen van het magnificat, lamentationes en psalmen.
Ongeveer de helft van zijn oeuvre bestaat uit wereldlijke composities. Lasso componeerde overwegend madrigalen, villanellen, chansons en liederen, waarin hij zich niet alleen een meester toont van polyfone techniek, maar ook een humoristische kant laat zien en een veelheid aan klankkleuren laat horen (goede voorbeelden zijn de madrigalen “Mattona mia cara” en “Echo”). Gaandeweg komt er steeds meer een modern gevoel voor harmonie (majeur/mineur) naar voren in zijn werken, waardoor deze ook voor de hedendaagse luisteraar vertrouwd klinken.
Wir beten dich an, Christe (Pasion)
voor: Gemengd koor (SABar) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 730047
Magnificat der Drucke Paris 1587 sowie München 1576 und 1587. 25 Kompositionen. Anhang
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 14
voor: Koor
Gesamtausgabe, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116270
22 Magnificat-Vertonungen der Jahre 1583-1585 aus Münchner Handschriften. Kompositionen zu 4 bis 7 Stimmen.
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 16
voor: Koor
Gesamtausgabe, Partitur, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116272
Musica Practica Fuer Schule Kirche Haus 5
voor: Gemengd koor a capella
Partituur
Artikelnr.: 302028
Magnificat des Druckes Nürnberg 1567. 24 Kompositionen zu 6, 5 und 4 Stimmen, jeweils in den acht Tönen (Primi Toni - Octavi Toni). Anhang
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 13
voor: Koor
Gesamtausgabe, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116268
Magnificat-Kompositionen der Jahre 1576-1583 aus Münchner Handschriften. 21 Kompositionen zu 4, 5, 6 und 8 Stimmen
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 15
voor: Koor
Gesamtausgabe, Singpartitur, Sammelband
Artikelnr.: 116271
Postum überlieferte Magnificat-Kompositionen, zweifelhafte Werke, Modelle, Register
Orlando di Lasso. Sämtliche Werke (Neue Reihe) 17
voor: Koor
Gesamtausgabe, Sammelband, Urtextausgabe
Artikelnr.: 116273
Offertorium der 3. Weihnachtsmesse
Psalm 88,12
voor: 2 gemengde koren (SSAB, SATB); 3 zinken, 5 trombones (colla parte) ad lib.
Partituur, losse partijen (pdf download)
Artikelnr.: 5429
Let praise sound from heav'n on high
voor: Gemengd koor a capella
Pianopartituur
Artikelnr.: 381087
voor: Gemengd koor a capella
Artikelnr.: 388021
voor: Mannenkoor (TTBB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 753988
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Bladmuziek
Artikelnr.: 730973