Wanneer er één persoon aangewezen moet worden die als vader van de Russische klassieke muziek beschouwd zou kunnen worden dan is het wel de componist Michail Ivanovitsj Glinka (1804 - 1857). Wie meer wil weten over deze componist of interesse heeft in bladmuziek van zijn werken is hier aan het juiste adres!
Michail Iwanowitsch Glinka werd in Novospasskoje, een dorp in de buurt van Smolensk, in een kleine maar welvarende familie geboren. Een deel van de familie hield zich met kunst bezig (hoofdzakelijk literatuur en muziek). Danzij een oom, die in een orkest speelde, leerde de jonge Glinka de werken van het Weens classicisme kennen. Op 13-jarige leeftijd werd hij naar St. Petersburg gestuurd om kennis op te doen op het gebied van taal, wetenschap en muziek. Het was ook rond deze tijd dat hij begon te componeren aan zijn eerste stukken. Nadat hij zijn diploma had behaald werd hij plaatsvervangend secretaris bij het Russische Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het werk was niet echt veeleisend en Glinka had daardoor alle tijd om te componeren en andere kunstenaars te ontmoeten. Veel van Glinka’s composities dateren uit deze periode.
Op aanraden van zijn arts besloot Glinka in 1830 om naar Italië te reizen waar hij drie jaren doorbracht. Dankzij lessen aan het conservatorium van Milaan verbeterde hij zijn compositietechniek en leerde hij enkele van de muzikale grootheden van zijn tijd kennen, zoals Felix Mendelssohn-Bartholdy en Hector Berlioz. Hij verbleef ook kort in Wenen en Berlijn. Na de dood van zijn vader in 1836 keerde hij weer naar zijn vaderland Rusland terug.
Glinka nam in 1837 een positie als dirigent van het Tsaristische kerkkoor aan en begon een jaar later met de compositie van één van zijn meesterwerken, de opera “Roeslan en Ljoedmila”. Het is tevens het moment waarop Glinka’s typische compositiestijl, waarin oriëntaalse en Russische volksmelodieën zijn verwerkt, vorm begint te krijgen. Deze opera werd in eerste instantie niet goed ontvangen en leidde tot een depressieve periode voor Glinka. Zijn enige troost waren zijn reizen naar Spanje en Frankrijk. Een van de weinige kunstenaars die het werk van Glinka op waarde wist te schatten was Hector Berlioz, die meerdere opera’s van Glinka uitvoerde in Parijs en in een krant een positief artikel over hem schreef. Glinka bracht de laatste maanden van zijn leven door in Parijs, waar hij in 1857 overleed.
Na Glinka’s dood ontstond er in de muzikale pers discussie over zijn opera’s. De werken traden gaandeweg echter steeds meer op de voorgrond. Zijn orkestmuziek (het symfonische gedicht “Kamarinskaja” over Russische thema’s, de Spaanse ouverture “Herinnering aan een zomernacht in Madrid” en de briljante ouverture voor “Roeslan en Ljoedmila”) werden geliefde onderdelen van het concertrepertoire. Van belang zijn verder zijn romances, liederen, kamermuziek en pianowerken.
Arrangement
voor: Piano
Bladmuziek (Urtext)
Artikelnr.: 797043
Musica Rara
voor: KLAR FAG (VC) KLAV
Piano-partituur, solopartijen
Artikelnr.: 414229
voor: Harp
Artikelnr.: 108517
für Harfe
voor: Harp
Bladmuziek
Artikelnr.: 108516
voor: Altviool, piano
Artikelnr.: 242848
(1825-1828)
after the uncompleted Sonata for viola and piano arranged and edited by Rainer Schottstädt
voor: Fagot, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 299144
voor: Viool, altviool [cello] piano
Piano-partituur, solopartijen
Artikelnr.: 134722
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music België blijven