De Welshe componist Sir Karl William Pamp Jenkins (*1944) behoort met werken als The Armed Man en zijn crossover-project Adiemus, waaruit ook de gelijknamige hit komt, tot de meest invloedrijke en meest uitgevoerde nog levende componisten.
Al vroeg was duidelijk dat Karl Jenkins zocht naar dwarsverbanden binnen de universele taal van de muziek. Als bandlid van Nucleus en Soft Machine behoorde hij tot de vertegenwoordigers van de jazzrock en toonde daar zijn briljante spel op de hobo (hij was voorheen eerste hoboïst van het National Orchestra of Wales) en op het keyboard.
Met zijn ensemble Adiemus beleefde hij uiteindelijk in de jaren ’90 de grote doorbraak. De gelijknamige hit, die ook in een reclame zeer succesvol was, bevat elementen uit de klassieke muziek, hedendaagse popmuziek, geestelijke koormuziek en wereldlijke muziek. Zo universeel als de muziek is, is ook de taal: Jenkins verzon voor de zangstemmen een eigen, betekenisloze taal, die niet van de sfeer van de muziek moest afleiden.
Zijn aan de slachtoffers van de Kosovo-oorlog opgedragen vredesmis The Armed Man, die volkeren verbindende elementen uit de hele wereld bevat, telt tot de meest uitgevoerde werken van een nog levende componist. Het werk is geschreven voor vierstemmig gemengd koor en twee solisten (sopraan en muezzin) met symfonieorkest.
In 2016 ging zijn koorwerk “Cantata Memoria – For The Children” in première. Dit emotionele werk schreef hij ter gelegenheid van het 50e herdenkingsjaar van de Ramp van Aberfan en is gewijd aan de kinderen die destijds bij de landverschuiving om het leven kwamen. Beginnend met de muzikale schildering van de tragedie, ontwikkelt de cantate zich gaandeweg tot een troostend werk, waarover Jenkins zelf zegt: “Afgezien van het uitbeelden van de tragedie zelf is de Cantata Memoria ook een viering van het kind zijn, die stap voor stap vanuit de duisternis naar het licht gaat.”
Voor zijn buitengewone muzikale werkzaamheden werd Karl Jenkins in 2015 tot ridder geslagen.
“Ik heb muziek nooit gecategoriseerd. Het zijn altijd dezelfde twaalf noten, en het gaat erom – ongeacht in welke stijl –, iets met smaak en integriteit te schrijven. Uiteindelijk componeer ik ook altijd voor mezelf, en als dit vervolgens mensen bevalt is dat geweldig.”
voor: gemischter Chor (SATB), Chor II (hohe Stimmen) optional und Ensemble
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 1632984
voor: gemischter Chor (SATB), Chor II (hohe Stimmen) optional und Ensemble
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 1632983
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650931
voor: Contralto solo (optional), gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650977
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier
Bladmuziek
Artikelnr.: 1650976
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650930
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 792234
from In These Stones Horizons Sing
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650946
voor: Zangstem (sopraan), piano
Voice(s)/Accompaniment
Artikelnr.: 1565391
from In These Stones Horizons Sing
voor: Bariton Solo, gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650945
from In These Stones Horizons Sing
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650947
voor: gemischter Chor (SATB) und Orchester
Bladmuziek
Artikelnr.: 1650932
So, we’ll go no more a-roving
voor: Gesang und Klavier oder Orgel
Bladmuziek
Artikelnr.: 792229
voor: gemischter Chor (SATB) und Klavier (Orchester)
Chorpartitur Orchestermaterial als Leihwerke erhältlich bei Bosoey & Hawkes
Artikelnr.: 1663039
from In These Stones Horizons Sing
voor: Bariton Solo, gemischter Chor (SATB) und Klavier
Koorpartituur
Artikelnr.: 1650939